Een mobile ready website en infrastructuur nuttig en noodzakelijk
Een mobile ready website en infrastructuur nuttig en noodzakelijk
Ook al is digitalisering voor veel huisartsen in hun dagelijkse praktijk een zegen, toch onderhouden veel Nederlandse huisartsen een haat-liefdeverhouding met hun IT-systemen, hun website en hun digitale afspraakkalender. En dat terwijl een kleine investering in tijd, geld en energie een enorme besparings- en efficiencyslag kan opleveren. Een expert en een ervaringsdeskundige huisarts geven toelichting.
In het voorjaar van 2018 luidde e-health expertisecentrum Nictiz nog de noodklok. Uit een uitgebreid onderzoek onder huisartsen, zorggroepen en IT-leveranciers kwamen vijf fundamentele problemen naar boven die vooruitgang op het gebied van digitalisering in de weg stonden. Zo bleek onder andere dat huisartsen relatief weinig in IT en de organisatie daarvan investeren (gemiddeld 2 tot 4% van de omzet, waar dit in ziekenhuizen gemiddeld 5 tot 7% is). Bovendien is er geen landelijk gedragen digitale toekomstvisie of een meerjarige roadmap. In andere woorden: Nederlandse huisartsen zijn nog niet helemaal klaar voor een digitale toekomst. En dat terwijl niet alleen de huisarts zelf veel voordeel kan halen uit basale voorzieningen als een goede website met dito afspraakmodule, maar ook de patiënt daar goed mee geholpen is.
Sense of urgency
‘Ik blijf me daarover verbazen. Dagelijks ondervind ik dat bij veel huisartsen de sense of urgency ontbreekt. En dat terwijl de digitalisering sowieso niet te stoppen is en de gemiddelde hedendaagse patiënt bijna volledig online leeft, werkt, denkt, shopt en communiceert. Dan is het toch op zijn minst verbazingwekkend dat huisartsen – stuk voor stuk ondernemers – daar zo bij achterblijven? Ze denken nog te weinig zoals hun patiënten.’ Aan het woord is Marcel Sloots, die vanuit het Zwolse communicatie-adviesbureau Afslagzuid huisartsen adviseert en begeleidt bij het ontwikkelen van een online strategie. ‘De huisartsen die ik spreek zijn stuk voor stuk betrokken vakidioten die keihard werken en met hart en ziel voor hun patiënten gaan. Maar door die focus op de inhoud van hun vak, verliezen ze nog weleens uit het oog dat de manier waarop die patiënt met de huisartspraktijk wil communiceren of een afspraak wil maken, in de afgelopen jaren radicaal veranderd is. We zijn eigenlijk zelfs de computer al voorbij: het is allemaal mobiel tegenwoordig.’
Smartphone-dichtheid
De cijfers geven Sloots gelijk. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat ruim 93% van de Nederlanders een smartphone bezit, waarmee Nederland het meest smartphone-dichte land ter wereld is. En die bezitters zijn absoluut niet alleen jongeren: de afgelopen jaren hebben juist 55-plussers de smartphone-verkoop een enorme boost gegeven. Maar liefst 90% van de 55-plussers bezit een smartphone en ruim de helft van hen doet bankzaken en aankopen via dat apparaat (tegen 25% een jaar eerder). Marcel Sloots: ‘Het is dus ook niet meer zo dat oudere patiënten niet begrijpen hoe ze online een afspraak moeten maken of een herhaalrecept moeten aanvragen. Zolang je zorgt dat je website goed en begrijpelijk opgezet is en alles op een intuïtieve, logische manier te vinden is, kun je ook je patiënt op leeftijd heel goed online bedienen.’
Waar te beginnen?
Er zijn verschillende aanbieders die in enige mate inspelen op online efficiencyverbetering voor huisartsen. Maar omdat deze platforms niet voorzien in de praktijkwebsite, is er dus nog altijd geen complete turn-key oplossing beschikbaar. En dat zien veel huisartsen als een grote drempel. ‘Nergens voor nodig, wij hebben dat juist als een kans gezien’, zegt huisarts Marloes Beumer, die met collega Marieke Schoenmakers onlangs een website voor hun praktijk liet bouwen en deze koppelde aan het meest gebruikte huisartsenplatform.
Beumer vertelt: ‘Een goede site laten bouwen is een aansprekende manier om als huisartsenpraktijk te laten zien waar je voor staat, wat je visie is en hoe de sfeer in de praktijk is. Je kunt je er echt mee onderscheiden. Onze website beumerschoenmakers.nl is daar volgens mij een goed voorbeeld van.’
Marcel Sloots vult aan: ‘Een praktijkwebsite is inderdaad een perfecte manier om je dienstverlening als huisarts te verkopen en zelfs te verbreden. Zo gebruikt een van onze klanten zijn website mede om zijn patiënten te inspireren en adviseren inzake ziektepreventie, in plaats van zich uitsluitend als probleemoplosser te positioneren. Een andere huisarts profileert zich via zijn website juist meer en meer als autoriteit op het gebied van reizen, reisziektes en vaccinaties. Mooie voorbeelden van hoe je als huisarts je website kunt inzetten om je praktijk te verbreden. En dat is minder duur of spannend dan het misschien lijkt.’
Het geheim zit hem in werken met templates. Je hoeft immers niet het wiel opnieuw uit te vinden, dat hebben anderen al voor je gedaan. Als je sitebouwer met bijvoorbeeld een WordPress-template werkt is dat niet alleen heel betaalbaar, maar is die site vervolgens ook nog eens eenvoudig te koppelen met de meestgebruikte huisartsenplatforms. En alles is automatisch compatible voor mobiel, dus ook op de smartphone heeft de patiënt een naadloze en prettige ervaring. Een klassieke win-win situatie, die onderaan de streep voor arts en patiënt voordeel en gemak oplevert.
Marcel Sloots: ‘Het is inderdaad technisch allemaal niet zo moeilijk als het voor een leek misschien lijkt. Je kunt binnen enkele weken een perfecte en feilloos werkende online omgeving voor je praktijk creëren. Bovendien kun je via een narrow-casting module ook in je wachtkamer de ervaring voor je patiënten nog verder versoepelen en verbeteren.’ Het Nictiz-rapport indachtig is het dus voor veel huisartsen tijd om de stap te zetten, anders missen zij simpelweg de boot. Sloots: ‘Weet je, een van de respondenten uit het Nictiz-onderzoek antwoordde op de vraag waarom hij niets verbeterde aan zijn online infrastructuur ‘Ach, je raakt gewend aan het ongemak’. Verbluffend, toch?